Monday, 31 December 2012

Hj.Hadi Awang tidak keseorangan dalam bersiaran lansung

KUALA LUMPUR - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, tokoh agama dan mufti negeri-negeri akan dijemput untuk bersama dalam forum yang akan memberi peluang buat julung kalinya kepada Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi memperjelas amanatnya yang telah memecah-belahkan umat Islam di Malaysia.Rais berkata, Hadi tidak boleh membuat keputusan bersendirian dan terlalu yakin dengan kebolehan dirinya yang berlatar belakangkan pendidikan agama "kerana sentiasa ada orang yang lebih bijak daripada kita"."RTM adalah hak rakyat dan ia boleh diguna untuk menjelaskan sesuatu perkara, tapi bukan satu saluran sahaja (Hadi seorang), ia mesti disertai oleh pihak-pihak yang juga ada ilmu, nas dan pengalaman," katanya kepada pemberita selepas Program Larian Tahun Baru 1Malaysia di Dataran Merdeka di sini hari ini.

Presiden Pas itu, katanya harus bersedia untuk menerima pendapat orang lain dan forum tersebut akan dibuat dalam suasana yang sesuai.Rais berkata, Hadi tidak boleh membuat tanggapan bahawa keputusan (Amanat Hadi Awang) yang beliau buat pada 1981, itu adalah muktamad.Menurut Rais Hadi bukan ahli jawatankuasa fatwa atau majlis agama Islam negeri, sebaliknya beliau hanyalah seorang ahli politik yang mengeluarkan pandangan sendiri dan pandangan itu pula berasaskan sentimen yang diselubungi oleh politik.

Rais juga berharap Hadi akan menarik balik tuduhan kafirnya ke atas pengikut Umno semasa berlangsungnya program itu dan jika beliau mahu meneruskan amanatnya, Hadi harus mendengar pandangan daripada tokoh-tokoh agama lain yang akan turut serta."Sehingga kini, belum ada lagi permohonan rasmi dari Hadi tetapi segala perancangan untuk menyediakan rancangan berbentuk forum tanpa kehadiran penonton studio itu sedang berjalan," katanya.Rais menjelaskan demikian ketika mengulas mengenai hasrat Hadi yang mahu muncul dalam kaca televisyen secara langsung selama sejam untuk menerangkan keadaan sebenar berhubung isu pepecahan umat Islam selepas mengeluarkan amanatnya yang mengkafirkan Umno pada 1981. - Bernama

Published with Blogger-droid v2.0.9

Tidak ada yang terselindung dalam SPRM



Persepsi sama ada negatif mahupun positif perlu ditangani dengan bijak oleh SPRM. Persepsi ini tidak boleh dikikis dengan hanya duduk sambil bergoyang kaki. Persepsi ini sukar ditangkis. Persepsi seperti ini akan hilang apabila kes 'high profile' yang disiasat dituduh di mahkamah. Bagaimanapun, semua pihak perlu tahu SPRM hanya menyiasat laporan yang merangkumi bidang tugas SPRM. Persepsi ini perlu dikekalkan dalam SPRM sama seperti persepsi orang ramai terhadap Bank Negara yang dilihat tegas dalam semua aspek.

Ada segelintir pihak masih beranggapan bahawa SPRM menerima arahan daripada ‘orang atas’ atau wujudnya ‘tangan-tangan ghaib’. Namun sedarkah mereka kewujudan lima mekanisma yang bertanggungjawab bertindak sebagai 'check and balance' terhadap perjalanan SPRM dalam melaksanakan fungsi dan peranannya ? rujuk sini 

Panel Penilaian Operasi (PPO) merupakan salah satu daripada lima mekanisme yang bertindak sebagai 'check and balance' terhadap perjalanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam melaksanakan fungsi dan peranannya. Penubuhan panel ini merupakan transformasi dalam SPRM yang dapat membuktikan ketelusan dan akauntabiliti dalam keseluruhan perjalanan SPRM. PPO diwujudkan secara pentadbiran dan ahlinya terdiri daripada kalangan yang mereka yang mempunyai kepakaran, mewakili badan-badan profesional serta individu yang berupaya memperlihatkan ketelusan dan kebebasan tindakan oleh SPRM.


PPO adalah mekanisme ‘check and balance’ terhadap kes penyiasatan yang dijalankan dan sebab sesuatu kes diperakukan untuk didakwa atau ditutup. Selain itu, PPO juga boleh mencadangkan kes dikaji semula sekiranya tidak berpuas hati dengan penjelasan yang dikemukakan oleh SPRM. Bidang tugas PPO itu sendiri dapat menggambarkan ianya bebas dalam membuat sebarang keputusan tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Untuk melihat peranan PPO boleh rujuk di sini

Kelima-lima badan khas termasuk PPO ini ahlinya terdiri dari kalangan mereka yang profesional dan pakar dalam bidang masing masing serta bebas dan diwujudkan bertujuan untuk memastikan ketelusan dan akauntabiliti dalam keseluruhan perjalanan SPRM. Ia juga terdiri dari wakil ahli politik kerajaan dan pembangkang . Dari situ sepatutnya tidak timbul  dakwaan yang mengatakan SPRM menerima arahan dari ‘orang luar’ atau ‘tangan-tangan ghaib’, hanya menangkap ‘ikan bilis’ dan melepaskan ‘jerung’ dan pelbagai persepsi negatif yang lain.

Mekanisme yang diwujudkan ini sebenarnya membantu memenuhi harapan masyarakat terhadap kebebasan, kecekapan, keberkesanan, ketelusan dan akauntabiliti SPRM dalam pelaksanaan kewajipan undang-undang yang ditetapkan. Jadi mengapa masih ada mulut-mulut busuk yang meragui kebebasan dan ketelusan SPRM?? Dan yang lebih sadis bila ada ahli politik yang menimbulkan isu ‘krisis kewibawaan’ terhadap SPRM baru-baru ini berkenaan tapisan calon PRU 13? Tidak cukup isukah mereka ini berpolitik hingga mahu melibatkan SPRM juga ?? Nilai-nilaikan….

Wednesday, 26 December 2012

Isu tanah di kelantan kepada DAP, Setiausaha Akhbar MB Kelantan coba beri pencerahan...

Kecoh la baru2 ni dengan isu tanah seluas 10,526 hektar tanah di kelantan yang diberitakan telah diberi oleh MB Kelantan kepada 2 org pemimpin politik DAP Perak iaitu Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming sebagai balasan untuk membenarkan Nizar Jamaluddin menerajui Perak selepas kemenangan PR pada PRU 12 yang lalu. Korang boleh google dan cari sndiri cerita pasal isu ni, bnyk sngt dah org tulis malas aku nk cerita kt cni..

Selepas bangkit isu ni, maka bersahut sahutanlah pihak yg menyerang dan mempertahankan sehingga aku agak tertarik dengan kata2 setiusaha Akhbar MB Kelantan iaitu saudara Ahmad Fadhli Shaari tentang isu ni. Untuk bacaan lanjut boleh klik kat sini .. http://azmykelanajaya.blogspot.com/2012/12/terkini-awang-adek-terlibat-skandal.html

P/s: Cakpong....cakpong...susah tol nk buat link bila dh guna blogger droid ni...korg copy paste jela link kt atas ni...

Published with Blogger-droid v2.0.9

Friday, 21 December 2012

Dividen ASB tertinggi dalam mtempoh 5 tahun

KUALA LUMPUR: Pemegang unit Amanah Saham Bumiputera (ASB) akan menerima dividen 7.75 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember, 2012 berbanding 7.65 sen tahun lalu. Sejumlah 7.82 juta pemegang unit, yang kini memiliki sejumlah 110.2 bilion unit ASB, juga akan menerima bonus sebanyak 1.15 sen seunit.

Pengerusi Permodalan Nasional Bhd (PNB), Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata bahagian agihan pendapatan membabitkan jumlah pembayaran sebanyak RM8.13 bilion manakala bayaran bonus sebanyak RM712.21 juta. "Malah, ia adalah pembayaran tertinggi sejak lima tahun lalu iaitu mulai 2008 hingga 2012, tujuh sen pada 2008, 7.30 sen pada 2009 dan 7.50 sen pada 2010," katanya kepada pemberita pada pengumuman agihan pendapatan ASB di sini hari ini. 

Sehingga Rabu lalu, beliau berkata skim itu mencatat pendapatan kasar sebanyak RM8.54 bilion. "Pendapatan dividen daripada syarikat pelabur menyumbang RM4.80 bilion atau 56.21 peratus daripada pendapatan kasar dan keuntungan daripada jualan saham menyumbang RM2.68 bilion atau 31.38 peratus," katanya. Beliau berkata baki 12.41 peratus atau RM1.06 bilion dikumpul daripada pendapatan lain. Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata tahun ini jumlah baharu pemegang unit seramai 543,000 bagi kesemua skim dan 472,821 pemegang unit ASB. Mengenai prospek tahun depan beliau berkata memandangkan ekonomi Malaysia stabil, prestasi dana itu dijangkakan lebih baik.

Sumber - Bernama

P/s : Jadilah seposen pun....Alhamdulillah..

Published with Blogger-droid v2.0.9

Thursday, 20 December 2012

Mayat Bogel Dalam Kebun


JELEBU - Keseronokan dua beradik mengutip buah rambutan berhampiran sebuah kebun getah di Jalan Simpang Pertang-Pasoh di sini bertukar pilu apabila terjumpa mayat bapa saudara mereka, pagi semalam.

Mangsa, Alit Sidek, 50, ditemui dalam keadaan bogel dan tertiarap berhampiran pondok di kebun itu.
Saudara terdekat mangsa, Jamaludin Yahya, 57, berkata, dua anak saudaranya yang berumur 14 dan 18 tahun datang ke kebun berkenaan bersama seekor anjing peliharaan untuk mengutip buah rambutan kira-kira jam 11 pagi.

“Sebelum mengutip buah rambutan, mereka agak hairan kerana kelibat Alit tidak kelihatan, yang ada cuma basikalnya. Biasanya dia akan tidur di pondok dalam kebun itu agar mudah untuk menoreh getah keesokan harinya.“Anjing yang mereka bawa juga kelihatan resah dan hanya mundarmandir di kawasan berhampiran.




Jamaludin berkata, kedua-dua remaja itu kemudian bergegas memaklumkan hal tersebut kepadanya dan mereka segera membuat laporan di Balai Polis Simpang Pertang.
Sementara itu, sumber polis berkata, hasil siasatan awal mendapati mangsa dipercayai sudah meninggal dunia lebih kurang dua hari.

“Mangsa merupakan masyarakat Orang Asli yang menetap di Kampung Asli Batu 17, Simpang Pertang di sini.“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Kuala Klawang, Jelebu untuk bedah siasat. Setakat ini punca kematian masih belum diketahui,” katanya.

Sinar Harian difahamkan, mangsa belum berkahwin dan merupakan anak sulung daripada empat beradik.
Dalam pada itu, Timbalan Ketua Polis daerah Jelebu, Asisten Superintendan A Yuvaraj ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkenaan.

sumber

Wednesday, 19 December 2012

Penyebar kabar angin rusuhan : tindakan tegas menanti


SUNGAI PETANI 19 Dis. - Polis memberi amaran akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang bertanggungjawab menyebar khabar angin kononnya berlaku insiden rusuhan kaum di kawasan Sungai Petani, sejak dua hari lalu.

Amaran tersebut diberikan oleh Timbalan Ketua Polis Kedah, Datuk Abdul Ghafar Rajab selepas polis mendapati terlalu banyak khabar angin disebarkan ketika ini.
Menurutnya, khabar angin dan fitnah yang disebarkan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), laman web sosial dan pelbagai bentuk lain itu dikhuatiri akan menakutkan rakyat.

"Kita ingin maklumkan kepada semua bahawa berita yang disiarkan dalam Facebook, Twitter dan SMS itu tidak betul dan palsu. Pada hakikatnya, keadaan di daerah Kuala Muda masih aman dan tenteram. Tiada kematian atau kecederaan serius yang berlaku,'' katanya di sini tengah malam tadi.

P/s : lahanat mane la jadi pengadu domba ni, patut hukuman berat dia dapat...

Tuesday, 18 December 2012

Dari mimpi menjadi realiti...Oh Gaza!!


Nama anak muda ini Muhibbudin. Sepanjang di Gaza dia hanya berbaju lengan panjang kain kapas nipis walaupun kami yg lain berbaju tebal menahan sejuk membeku. Adik ini ada cerita sebenarnya.Bermula dgn mimpi mempertahankan Palestin. Keesokan pagi, sewaktu membuka fb, adik ini terus melihat jemputan Misi Solidariti Aman Palestin. Tanpa memikir panjang dia mengambil keputusan ke Gaza. Ketika itu katanya "Nilai saya zero. Tiada satu sen pun di dlm tangan. Yang ada hanya sebuah motosikal & buku-buku senibina".

Pelajar senibinaan USM ini terus mengumumkan di Fb Aman Palestin utk melelong motosikal kesayangannya. Inilah kenderaan yg membantunya berulang alik ke kuliah dan pulang kerumah. Harga motornya Rm10 ribu. Sudah selesai dibayar. Yg diharap dari pembida sekurang kurangnya rm5 ribu. Namun sangkaannya meleset. Tiada yg berminat. Akhirnya dia menjual motosikalnya di kedai motor terpakai pada kadar 3ribu ringgit (he found out that his bike was later sold at rm7k). Muhibbuddin redha.Dia terus bertekad mencari rm4500 selebihnya.

Monday, 17 December 2012

Adakah Ustaz S seperti diceritakan dalam Mastika merujuk kepada Ustaz Sharhan Shafie dari Sinar Zamdurrani??



Salam semua..terlebih dahulu sesiapa yg x baca Majalah Mastika edisi Disember 2012 mungkin kurang paham apa yang akan cuba aku sampaikan ni... So, pakat2 lah korang beli mastika keluaran bulan ini dan baca tajuk 'Ustaz S lebih penipu dari Syaitan !..

Aku bukan nk buat rumusan ttg cerita tu, tapi sekadar nk bagi sedikit, ya mungkin boleh dikatakan sebagai pencerahan juga supaya tidak timbul isu tuduh menuduh atau fitnah yg sekaligus mungkin boleh menimbulkan pandangan negatif terhadap pusat rawatan islam secara keseluruhannya...Ok apa yg sebenarnya nk ditekankan disini adalah individu yang menjadi intipati utama kepada cerita ini iaitu Ustaz S..siapa Ustaz S ni??? Kalau tanya aku mungkin aku boleh teka ia merujuk kepada Ustaz Sharhan Shafie dari Sinar Zamdurrani...Ini tekaan aku ok..bukan bermaksud korang kena percaya!!!

Friday, 14 December 2012

Wikipedia update profil referee Lee Min Hu selepas perlawanan Malaysia Vs Thailand


Umum mengetahui yang pasukan  bolasepak kita telah tewas kepada Thailand dalam perlawanan separuh akhir kedua malam tadi. Namun watak utama yang memberikan kekecewaan kepada kem Harimau Malaya pastilah pengadil FIFA dari Korea Selatan Lee Min-Hu.

Tindakan beliau yang melayangkan kad kuning kedua sekaligus kad merah untuk Fadhli Shas membuatkan aksi Harimau Malaya menjadi sedikit tempang sehingga membawa kegagalan untuk mempertahankan kejuaraaan Piala AFF Suzuki pada kali ini.

Aksi kontroversi pengadil tersebut turut diambil perhatian apabila laman Wikipedia membuat kemaskini profil beliau dengan sedikit ulasan tentang tindakan kontroversi pengadil tersebut. Paparannya seperti di bawah.


P/s : Dah xde rezeki malaysia tahun ni...try lagi tahun depan....

Wednesday, 12 December 2012

21-12-2012 permulaan dunia baru @ kiamat ??




SEGELINTIR orang  percaya yang kiamat bakal berlaku sama ada 12 Disember atau 21 Disember ini. Namun, ia terpulang kepada tafsiran masing-masing.Tetapi sains menunjukkan hari itu tetap akan berlaku selepas esok (12 Disember) dan juga selepas 21 Disember tanpa mengira kalendar Mayan yang akan berhenti.Sesetengahnya melihat hari kiamat dalam corak unit dalam angka 12-12-12 atau 21-12-12 dan ada yang melihatnya sebagai meraikan permulaan baru yang lebih baik.


Seluruh dunia bakal menyambut penentu ukuran pada musim sejuk pada 21 Disember ini dan ada yang mempercayai ketika ini manusia boleh melakukan penjajaran rohani.Smisek dan Jolane Bakley juga akan mengetuai bacaan doa dan meditasi bagi menghubungkan orang ramai antara satu sama lain dengan bumi semasa musim sejuk 21 Disember ini pada jam 12.12 tengahari dan semua orang mesti bertakafur selama satu minit.Di Taman Madison New York pula, beberapa artis dan pemuzik tanah air akan mengadakan konsert bagi memperingati mangsa taufan Sandy.

Sunday, 9 December 2012

Gajah perang rantai Harimau Malaya



Perlawanan yang boleh dikatakan seimbang, walaupun skuad negara lebih banyak melakukan gerakan pada separuh masa pertama. Di Bukit Jalil sebentar tadi, skuad thailand berjaya mengikat pasukan negara 1-1 ,dari membawa bekalan selesa bagi kunjungan ke Bangkok untuk separuh akhir kedua Suzuki AFF Cup 2012.
Percaturan Datuk K.Rajagobal menerapkan formasi 4-5-1 nampaknya menjadi dengan kelihatan Harimau Malaya lebih banyak menguasai bahagian tengah. Perlawanan malam ini juga memperlihatkan 'mat yo' berjaya menemui sentuhan jaringan dan beberapa gerakan bahaya membuatkan benteng Thailand terpaksa bekerja keras mempertahankan kubu.

Wednesday, 28 November 2012

Harimau luka mengamuk di Bukit Jalil




4-1. Itulah jaringan yang berjaya terhasil dari pertemuan di antara skuad negara dengan Laos di Bukit Jalil sebentar tadi. Perlawanan tadi juga bermakna Harimau Malaya menghidupkan semula peluang untuk mempertahankan Piala yang dimenangi 2 tahun lalu.

Jika dilihat dari penguasaan bola selayaknya pasukan negara boleh mencipta jaringan lebih besar. Ini dapat dilihat dari jentera tengah yang berfungsi baik dan benteng pertahanan yang teguh. Bagi bahagian serangan, jika dinisbahkan dengan jumlah percubaan ke arah gol adalah 10 dan 4 jaringan yang terhasil, jentera serangan boleh dikira baik.

Monday, 26 November 2012

Antara sebab Israel persetujui genjatan senjata lebih awal.


Bagaimana tentera zionis meratap kematian?? Israel terpaksa mendesak pihak ke 3 agar diadakan gencatan senjata awal setelah mereka mengganas selama ‘hanya’ 8 hari dan telah mengorbankan ‘hanya’ 161 syuhada’ rakyat Palestin.
Sedangkan serangan Gaza 2008-2009 berlangsung selama 22 hari dan telah mengorbankan lebih 1450 orang rakyat Palestin di Gaza. Apa tidaknya ?

1-Roket al Qassam menemui sasaran strategiknya sehingga ke Tel Aviv dan Jerusalem (74 km) sedangkan kemampuan roket ini hanya 40-50 km pada tahun 2009.

2-Ben Gurion International Airport terpaksa memberhentikan operasinya selama beberapa hari disebabkan roket al Qassam

3-Roket juga telah memaksa warga penjajah Israel tinggal di bawah tanah dengan ketakutan selama 8 hari dan operasi kerja harian kerajaan dan swasta dibatalkan sepanjang 8 hari yang lalu.israel f16 Igauan Israel menjadi realiti...Jet pejuang F16 adalah di antara habuan roket al Qassam

Sunday, 25 November 2012

Harimau terjelopok di kaki Singa..


Hahahah...sabar...sabar..ringan jejari aku nk menghentam ni..takpe baru perlawanan pertama. Apa2 pn 2 game lepas ni WAJIB menang...korang semua pasti maklum skuad Harimau Malaya kita tewas 0-3 kepada skuad singapura sebentar tadi. Walaupun pada permulaan permainan nampak sedikit sinar yg skuad negara boleh makan Singapura, tapi tu 30 minit pertama je...lepas tu Singapura lebih banyak pegang bola..

Ntah la nk komen ape, yang pasti nampak pemain semacam buntu mana arah nk pergi..gerakan Harimau Malaya nampak mudah dipatahkan disamping hantaran2 tinggi sangat mengecewakan..ada je kepala pemain singapura yang sambut..gaya permainan ala-ala masa layan Bangla masih nampak pada perlawanan malam ni..
Syahril Ishak sekali lagi jadi duri dalam daging...2 jaringan dari beliau ditambah satu dari kuda tua singapura..sape lg kalo bukan Aleksander Duric...arrgghh...malas dh nk taip...kecewa beb..

P/s : ternyata perlawanan2 sebelum ni dh menunjukkan kemampuan sebenar pasukan negara untuk edisi kali ni..kalo Malaysia menang dan sampai jadi juara untuk Piala AFF tahun ni, semua bagi aku satu keajaiban je..memang aku nk tengok dan harap keajaiban tu berlaku...gomo Malaysia gomo...hhaaahaa
Published with Blogger-droid v2.0.9

Saturday, 24 November 2012

Kesyahidan beliau pembuka kepada kekejaman 8 hari Israel terhadap Gaza



Umum mengetahui kekejaman Israel laknatullah adalah dengan beralasan kononnya mereka hanya mempertahankan diri dari serangan roket2 Bridged Al Qassam. Namun mengapa sayap Hamas tersebut melancarkan roket ke wilayah Israel??

Ini adalah lantaran dari serangan udara Laknatullah Israel keatas seorang pemimpin Hamas yang sejak sekian lama menjadi buruan dan igauan ngeri Israel..

Tahukah anda siapakah As Syahid Al Qa'id Ahmad Al Jaabari ?Kesyahidan beliaulah yang menjadi titik mula pertempuran 8 hari Gaza-Israel yang menghasilkan perjanjian gencatan senjata yang berpihak pada rakyat Gaza semalam.Mari membaca sedikit tulisan tentang susur galur beliau yang diterjemah dari web Ikhwan wiki oleh unit terjemahan Aman Palestin Mesir.

Kemunculan terakhir Ahmad Al Jaabari (komander umum briged al qassam)di khalayak awam, ketika penyerahan tentera zionis Gilad Shalit sebagai pertukaran rakyat palestin di penjara Israel bukanlah kemunculan yang sia-sia.Selepas kejayaan pertukaran itu, beliau menjadi yang pertama di dalam senarai yang dikehendaki pihak penjajah Israel.Kemunculan beliau menyampaikan mesej penting kepada tahanan palestin di penjara Israel bahawa beliau tetap dengan janjinya untuk membebaskan semua tahanan palestin di penjara Israel.Beliau yang dibebaskan Israel pada tahun 1995 menepati janjinya dengan kejayaan penyerahan tentera zionis Gilad Shalit kepada perisikan mesir pada 18 Disember 2011.

Beliau yang muncul berbaju biru langit tidak berkacamata mengiringi Gilad Shalit pada hari penyerahannya kepada pihak perisikan Mesir memberi kesan mendalam kepada tahanan palestin yang begitu mengenalinya dengan kacamata yang tebal kerana masalah penglihatan yang dialami beliau(tidak lagi berkacamata selepas menjalani pembedahan mata di Mesir).Beliau dan tahanan lain menjalani hukuman 13 tahun di penjara Israel.As Syahid Ahmad Al Jaabari menyifatkan janjinya walaupun sukar untuk dilaksanankan tetapi ianya tidak mustahil.Beliau bersama Briged Al Qassam bekerjasama dengan dua kumpulan ketenteraan yang lain bagi merealisasikan pembebasan tawanan Palestin.Pada musim panas 2006 mereka berjaya menawan Gilad Shalit melalui operasi komando yang dijalankan di salah satu markas ketenteran zionis selatan Gaza.

Tuesday, 20 November 2012

Khas untuk rakyat Malaysia yang dahagakan Jihad untuk Palestin..



Ini adalah berita baik untuk rakyat Malaysia yang inginkan Jihad bersama rakyat Palestin akibat kezaliman rejim Israel laknatullah...

Yayasan Keamanan Global Perdana (PGPF) telah melancarkan Tabung Kecemasan Gaza bagi membantu meringankan penderitaan rakyat Palestin menghadapi keadaan sukar mereka di sana. Jadi, ini adalah peluang untuk rakyat Malaysia untuk memperolehi pahala Jihad dengan menyumbang bantuan kewangan kepada penduduk Palestin.

Presidennya,

Saturday, 17 November 2012

Palestin diserang Israel, apa respon Presiden Mesir Dr. Muhammad Mursy??

Satu satunya negara Islam yang terhampir dengan Palestin yg mungkin boleh diharap untuk membantu Palestin dalam situasi sekarang adalah Mesir. Tidak seperti di zaman Hosni Mubarak dahulu, Mesir dilihat tunduk kepada Israel. Namun dibawah pimpinan Dr. Muhammad Mursy, Mesir dilihat lebih menyebelahi Palestin sehingga menimbulkan rasa tidak senang Israel.

Namun apa reaksi Mesir bila Israel laknatullah mula mempamerkan kezaliman mereka membuli rakyat Palestin??  Ramai mengharapkan agar Mesir melalui Mursy mengambil satu tindakan balas yang sekurang-kurangnya memberi satu tamparan kepada Israel yang selama ini amat mendambakan sokongan Mesir. Namun itu tidak berlaku..mengapa?? Mana janji Mursy kepada rakyat Mesir untuk membela nasib Palestin jika rakyat Mesir memilihnya sebagai Presiden Mesir??

Berikut merupakan jawapan dan sebahagian soalan popular di laman fb Dr. Muhammad Munsy berkenan isu ini...

Soalan :"Mengapa Dr. Muhammad Mursi dan Mesir tidak menyerang Israel? Apa tindakanDr. Mursi? Kenapa Mursi tidak menghantar tentera Mesir ke Israil?"

Jawapan :Sebelum menjawab lanjut, saya ingin memaklumkan tentang beberapa tindakan Presiden Mesir terhadap isu ini:

(1) Beliau telah membuat panggilan talifon kepada pemimpin-pemimpin dunia. Dia menyatakan pendirian mesir yang "Tidak dapat menerima pencerobohan Israil terhadap bumi GAZA". Antara yang dihubunginya adalah :-

Presiden Amarika Barack Obama-

Presiden Perancis Francois Hollande-

Presiden Rusia- Presiden Argentina-

Presiden Turki- Presiden Sudan Omar Basyir -

Presiden Afrika Selatan Jacob Zuma-

Perdana Menteri Britain- Perdana Menteri Itali-

Perdana Menteri Turki Racep Tayyib Erdogan -

Raja Arab Saudi Raja Abdullah bin Abdul Aziz -

Pemimpin Kuwait Syeikh Sabah Al-Ahmad- dan lain-lain 

(2) Beliau telah menghantar Perdana Menteri Mesir Dr. Hisyam Qindil bagi mewakili Mesir untuk menyatakan sokongan, dokongan, serta menyalurkan bantuan kecemasan.

(3) Beliau telah mengarahkan pintu Rafah dibuka seluas-luasnya bagi menerima pesakit atau orang yang tercedera dari Gaza masuk ke Mesir.-

Kembali kepada jawapan: Dr. Muhammad Mursi bukanlah seorang pemimpin yang bodoh. Beliau merupakan Presiden PERTAMA yang dilantik secara rasmi oleh rakyat, manakala presiden2 sebelum ini dilantik melalui penggulingan kuasa dan kekejaman. Pandangan saya, beliau tidak menghantar secara drastik tentera ke israil tanpa sebarang persediaan. Jika beliau hantar, kemungkinan beliau akan dimusuhi oleh seluruh dunia.

Justeru itulah beliau mewujudkan hubungan dunia dahulu melalui panggilan-panggilannya. Supaya dunia faham akan tindakannya sekarang, nanti, dan akan datang. Hakikatnya, Dr. Muhammad Mursi bukanlah seorang yang gemar duduk di kerusi-kerusi empuk, melihat wayang-wayag taalivison, kemudian tertidur pula dalam persidangan. Beliau adalah pemimpin yang 'Take Action' atas isu dan masalah. 

Persoalannya: Beliau telah melakukan apa yang beliau rasakan ia sesuai ketika ini, namun apa yang kita telah lakukan?? Yang akan ditanya pada kita di akhirat nanti bukanlah tindakan Dr. Muhammad Mursi, tetapi kita akan ditanya tentang apakah tindakan kita? 

Allah Taala berkata :(Maksudnya)"Bagi mereka (balasan) apa yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan."[Al-Baqarah: 134]

Sumber : Dr. Muhammad Mursy facebook

P/s : Apa tindakan anda bila ditanya diakhirat?? Sekurang-kurangnya rony hanya hamba Allah yg tiada kuasa dan daya memerangi israel..namun rony tetap memeranngi kebiadaban zionis ini melalui tulisan di blog ini..semoga rakyat palestine dilindungi Allah swt dan membalas kekejaman israel sepertimana tentera abrahah dihujani batu2 api dari neraka...viva palestina..

Published with Blogger-droid v2.0.9

Saturday, 20 October 2012

Zulfahmi cipta sejarah, pole position di Sepang


Pelumba motogp negara dari pasukan AirAsia SIC-Ajo dalam kelas moto3 Muhammad Zulfahmi Khairuddin mencipta sejarah sebagai pelumba pertama asia yang mencapai kedudukan pole position pada sesi kelayakan motogp kelas moto3 di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) sebentar tadi.

Dengan kedudukan tersebut bermakna beliau akan  memulakan perlumbaan esok dari grid pertama dengan meninggalkan calon juara tahun ini Sandro Cortese.



Hari ini juga yang merupakan hari kelahiran Zulfahmi yang ke 21, benar-benar membawa tuah kepadanya selain dibantu pengalamannya dilitar sepang dan keadaan jentera yang baik.

Selain Zulfahmi, seorang lagi pelumba negara yang menyertai motogp di sepang pada kali ini adalah seorang pelumba muda yang berpeangkalan di Sepanyol iaitu Hafizh Syahrin Abdullah yang akan beraksi dalam kategory moto 2 atas tiket Wildcard.



P/s : Jom sama-sama menyokong pelumba negara di Sepang esok sekaligus memeriahkan sukan permotoran negara.

Sunday, 9 September 2012

Kekuatan dalam diri yang patut disedari


1. Kekuatan Impian ( The Power of Dream)


Untuk memperoleh hal-hal terbaik dalam kehidupan ini, setiap kita harus memiliki impian dan tujuan hidup yang jelas. Setiap kita harus berani mengimpikan hal-hal terindah dan terbaik yang kita inginkan bagi kehidupan kita dan kehidupan orang-orang yang kita cintai. Tanpa impian, kehidupan kita akan berjalan tanpa arah dan akhirnya kita tidak menyadari dan tidak mampu mengendalikan ke mana sesungguhnya kehidupan kita akan menuju.

Saturday, 8 September 2012

Calon Presiden Czech yang bertatoo


Vladimir Franz, pastinya akan menjadi tumpuan dunia pada tahun depan. Lelaki berusia 53 tahun ini baru-baru ini  mengumumkan dirinya akan mendaftar sebagai calon presiden Republik Czech pada pemilihan presiden 2013 akan datang.

Ngeri - Zakar tercucuk ranting


MIRI – Seorang lelaki terpaksa mengharungi detik cukup menyakitkan apabila kemaluannya tercucuk sebatang ranting kayu kering sepanjang 13 sentimeter di sebuah ladang kelapa sawit di Bakun dekat sini kelmarin.

Mangsa, seorang warganegara Indonesia yang masih belum dikenal pasti identitinya, terpaksa menahan kesakitan selama tiga jam sebelum doktor di Hospital Miri berjaya menarik keluar serpihan kayu daripada kemaluannya.

Insiden janji demokrasi - 3 lagi penganjur dipanggil polis


SHAH ALAM - Tiga lagi individu yang dipercayai penganjur dan menyertai Himpunan Janji Demokrasi 30 Ogos lalu, dipanggil polis untuk membantu siasatan berhubung insiden memijak gambar pemimpin negara dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Model china yang mengecap populariti setanding oppa gangnam di China..

 
Pernahkan anda mendengar nama Tina Leopard? Beliau adalah seorang  model dan juga seorang blogger di China. Walaupun beliau tidaklah sehebat top model terkenal di seluruh dunia, namun popularitinya sangat meningkat di negaranya hanya kerana wajahnya yang cukup unik..unik yang macam mana?? Anda nilaikan sendiri....

 Lagi gambar...

Friday, 7 September 2012

NASA rungkai misteri cahaya aurora yang terbentuk di langit


MIAMI - Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan telah mendedahkan imej nyalaan matahari yang dirakamkan pada 31 Ogos lalu.Imej itu menunjukkan percikan api yang terkeluar daripada matahari.

Kerajaan BN sediakan Rm300 juta hanya untuk perumahan di Kelantan


KOTA BHARU 7 Sept. - Kelantan merupakan negeri tertinggi menerima skim rumah mesra rakyat yang dibina oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB).Pengerusi SPNB, Datuk Idris Haron berkata, daripada 6,265 permohonan yang diterima sejak 2002 sehingga kini, sebanyak 4,809 telah pun diluluskan pembinaannya di negeri ini.

Sekelip mata dari biasa2 menjadi 'superb'..(Ini bukan china doll dia tuuu)

Sesetengah perempuan melakukan keajaiban dengan make-up. Seorang gadis yang comot atau huduh boleh bertukar menjadi gadis yang cantik hanya dengan menggunakan make-up dan dalam medium ini, tiada perempuan yang lebih berbakat daripada perempuan Cina ini.

Inilah wanita China itu....


lagi dibawah...

Jenglot dijadikan pameran penduduk kampung


Seorang pelombong pasir di sungai progo, daerah Kabupaten , bantul Yogyakarta menimbulkan kegemparan orang ramai apabila menemui seekor Jenglot. Jenglot ynag dijumpai tersebut berukuran 12 cm tinggi sahaja. Beberapa lagi gambar di bawah..


Bekas Juruaudit dakwa DAP Peralat Teoh Beng Hock


PETALING JAYA: Bekas juruaudit DAP cawangan Serdang Baru, Yap Kon Min hari ini menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka semula kertas siasatan kes kematian bekas Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock. Beliau mendakwa Parti Tindakan Demokratik (DAP) sengaja menjadikan mendiang sebagai 'kambing hitam' atas kesilapan yang dilakukan pihaknya, selain memutar belitkan fakta berhubung kematian Teoh.

Thursday, 6 September 2012

Wajah Sebenar Pahlawan Hang Tuah didedah


Orang ramai kini boleh melihat wajah sebenar Laksamana Hang Tuah selepas gambar pahlawan itu dicetak di atas setem eksklusif keluaran Persatuan Sejarah dan Warisan Melayu Duyong (Pesawad).

Pengerusi Pesawad, Khalid Hussin berkata, wajah pada setem itu menyamai 99 peratus wajah pahlawan Hang Tuah yang terkenal ketika pemerintahan Kesultanan Melaka pada abad ke-15.

Gambar ini milik peribadi Ahli Bersekutu Pesawad, Datuk Dr Ibrahim Ghaffar yang bersetuju untuk mendedahkan dan berkongsi wajah Hang Tuah kepada orang ramai selepas Pesawad mengemukakan permohonan pada Jun lalu.

Khalid berkata, setem memaparkan wajah Hang Tuah yang telah mula digunakan untuk penghantaran Kad Raya oleh Pesawad itu diwujudkan bertujuan menaikkan jati diri orang Melayu.

Sementara itu, Dr Ibrahim berkata, potret lukisan Hang Tuah itu terhasil pada 1989 selepas beberapa kali bertemu dengan pahlawan itu di alam ghaib bermula pada 1988.

“Selepas beberapa kali bertemu dan wajah sama tampil, saya tidak ragu-ragu lagi bahawa memang dialah Hang Tuah lalu saya minta bantuan seorang rakan melukis potret Hang Tuah berdasarkan cerita saya,” katanya. sumber

P/s : Boleh caye ke?? Tapi muka memang macam orang melaka..hahahah

Malang : 5 tahun ditibai abang ipar, bomoh pun tumpang sekaki


KUALA KETIL - Ibarat jatuh ditimpa tangga, itulah terjadi kepada dua beradik berusia 23 dan 24 tahun mendakwa dirogol abang ipar mereka di rumah abang iparnya dan di kediaman mereka di sebuah kampung di sini.

Salah seorang dari dua beradik itu dirogol sebanyak 13 kali sejak 2007-2010, manakala seorang lagi dirogol sebanyak sembilan kali sejak 2005 sehingga 2010.

Lebih malang, salah seorang dari dua beradik itu turut dirogol sebanyak dua kali oleh seorang bomoh yang kononnya bertujuan merawat masalah gadis malang itu.

Kejadian terkutuk itu diceritakan sendiri oleh kedua-dua mangsa kepada ibu saudara mereka seterusnya bertindak membuat laporan di Balai Polis Kuala Ketil.

Keadaan itu mengakibatkan lelaki berusia 40-an dan mempunyai tiga cahaya mata itu menyerah diri kepada polis pada jam 10 pagi, kelmarin.

Timbalan Ketua Polis Daerah Baling, Deputi Superintendan Abdul Rahim Abdullah mengesahkan kejadian berkenaan.

Menurutnya, kejadian itu disiasat mengikut seksyen 376 Kanun Keseksaan (KK) kerana merogol, sabit kesalahan dikenakan hukuman penjara selama tidak kurang dari lima tahun dan tidak lebih 20 tahun dan sebat.sumber

Beli kereta hanya guna syiling seberat 300 KG


Duit syiling biasanya tidak dipandang sangat, dan kadang2 ada saja berciciran disekitar kita.
Tetapi berbeza dengan lelaki dari China ini. Dia mengumpulkan dengan gigih duit syiling semata-mata untuk membeli barang yang diimpikannya,iaitu sebuah kereta.

Seorang lelaki china bernama Wang, datang ke sebuah pengusaha pusat jualan kenderaan dengan membawa 60.000 yuan, atau sekitar 9,132 USD untuk digunakan bagi bayaran untuk membeli kereta idamannya. Kebiasaannya kita membeli kereta menggunakan tunai atau sekurang-kurangnya dengan menggunakan cek,namun tidak bagi lelaki ini. Beliau membawa beberapa karung duit syiling.


Wang, menggunakan sebuah van untuk mengangkut tujuh karung syiling tersebut, yang mana berat keseluruhannya mencecah 300 kilogram. Syiling tersebut telah dikumpul hasil dari perniagaannya menjual tepung untuk kedai kuih dan mee. Menurut Wang, dia dapat mengumpulkan duit syiling sekitar 10.000 yuan dalam setiap bulan.
Pihak pusat jualan kenderaan yang dikunjunginya mengaku mengalami kesulitan untuk mencari bank yang mahu menerima pembayaran yang unik ini, kerana kesulitan untuk mengiranya. Namun pusat tersebut bernasib baik kerana hanya satu bank yang sanggup menerima syiling yang diberi oleh Wang, itupun hanya separuh sahaja iaitu 15000 yuan. Bagi pembayaran lebihannya, pusat tersebut perlu mencari alternatif lain.



P/s : Gigihnya lelaki ini mengumpul syiling terbalas dengan kehadiran kereta yang diidamkannya...Anda sanggup??.rony awal2 surrender...hahahah

Ugut nak Jadi katak jika tak tercalon PRU


Kalau betul la berita kat bawah ni, memang tak patut UMNO simpan pemimpin yang macam ni...apa dia ingat dia dah cukup kuat pengaruh?? Bagi Rony sekarang adalah waktu untuk generasi muda diketengahkan ...Rony juga yakin DS Najib bijak dalam membuat pilihan tanpa terpengaruh dengan berita atau ugutan-ugutan yang sebegini... tapi pemimpin kat atas ni rony yakin setia pada perjuangan partinya..veteran la katakan...hihih berita lanjut klik more


Wednesday, 5 September 2012

Ada sesuatu yang tidak kena dengan wanita ini

Kenapa dengan wanita ni?? Kelihatan dia dipimpin bakal suaminya dalam satu majlis perkahwinan..

|

2 lagi dipancung di Arab Saudi hari ini


Riyadh Arab Saudi menghukum mati dua lelaki yang disabitkan bersalah kerana kes pembunuhan dan dadah. Salah satu lelaki tersebut adalah warga Pakistan.

Menurut AFP, Selasa (4/9/2012), pelaksanaan hukuman pancung dengan pedang ini dijalankan pada waktu siang Arab Saudi. Seorang warga tempatan, Ahmed bin Hasan al-Shehri diputuskan bersalah kerana kes pembunuhan. Seorang  lagi, warga Pakistan Hayat Sayyed Alsayyed terlibat penyeludupan dadah.

Hasan didakwa membunuh teman sekampungnya, Ahmad bin Muhammad al-Shehri. Hukuman pancung ini diadakan di kota Abha.

Sementara warga Pakistan yang didakwa kerana menyeludup dadah di perutnya dipancung di sebelah barat kota Madinah.

Dengan demikian, Arab Saudi sudah melaksanakan hukuman pancung seramai 52 orang tahun ini. Sementara pada tahun lalu, data Amnesty International mencatat ada 79 orang yang dipancung di arab saudi. sumber

P/s :  Hudud adalah hukum Allah yang dinyatakan di dalam Al-Quran, namun kesesuaian untuk dilaksanakan di Malaysia perlu kajian menyeluruh dengan mengambil kira masyarakat berbilang kaum di Malaysia..mustahil atau tidak untuk hukum ini dilaksanakan di Malaysia hanya Allah yang menentukan...Wallahualam...

Tuesday, 4 September 2012

Ni la bahana kalau menulis ikut sedap tekak..kan dah kantoi..


Isu bendera tak habis lagi..mereka2 yang biadap ni mesti diajar..tak lupa juga kepada pembela2 mereka di alam maya...hanya kerana tidak sependapat dalam hal lain,isu negara sanggup digadai demi menegakkan benang yang basah, tanpa usul periksa pulak tu..macam-macam hal la..nah kau amik obat...

Dalam Akhbar hari ni pakar sejarah pulak nafikan bendera yang mereka kibar dan anggap sebagai 'Sang Saka Malaya' tu adalah bendera asal Tanah Melayu....Kat bawah ni adalah bendera asal Tanah Melayu sebelum ditukarkan kepada Jalur Gemilang yang kita gunakan sekarang...

Berita dibawah dipetik dari sumber
Shah Alam: Dakwaan kumpulan yang mengibarkan bendera 'Sang Saka Malaya' pada Himpunan Janji Bersih di Dataran Merdeka, Khamis lalu bagi menggantikan Jalur Gemilang kononnya ia bendera asal Tanah Melayu disanggah pakar sejarah. Bukan itu sahaja, pakar sejarah turut menggelar kumpulan tersebut sebagai pelupa dan jahil sejarah tanah air.

Dekan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr Ramlah Adam berkata, Tanah Melayu tidak pernah menggunakan bendera tersebut sebagai bendera rasmi walaupun ketika dijajah. Menurutnya, warna merah putih yang dinamakan Sang Saka itu adalah bendera yang digunakan kumpulan menyokong pembentukan Indonesia Raya dan sentimennya dibawa pertama kali ke Tanah Melayu oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada 1938 pimpinan Ibrahim Yaakob.

"Perkara yang diperjuangkan kumpulan KMM ini adalah memerdekakan Tanah Melayu, tetapi dengan cara bergabung dengan Republik Indonesia Raya atau Melayu Raya. "Namun majoriti orang melayu di Tanah Melayu ketika itu tidak bersetuju perjuangan mereka kerana orang Melayu mendukung institusi Raja-Raja Melayu dan Islam, kerana itu majoriti memilih perjuangan Umno," katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, selepas KMM diharamkan, ideologi itu dibawa pula Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin oleh Mokhtaruddin Lasso, Dr Burhanuddin Helmi dan Ahmad Boestamam. "Mereka menggunakan bendera Sang Saka ini dalam ceramah mereka, namun perjuangan mereka ini ditolak majoriti rakyat Tanah Melayu, tetapi saki baki pendukung ideologi itu hari ini cuba menghidupkannya semula," katanya.

Sementara itu, Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata, bendera Sang Saka itu memang sering digunakan oleh negeri-negeri Nusantara sejak dahulu lagi, namun ia bukanlah bendera asal Tanah Melayu.

Katanya, dakwaan bahawa bendera itu sebagai bendera asal adalah sesuatu yang amat bodoh dan cubaan mempersoalkan kedaulatan negara. "Parti yang mendukung pembentukan Indonesia Raya telah diharamkan, tetapi penyokongnya masih ada, jadi mereka cuba membuat pembohongan besar dengan cuba menukar sejarah kononnya itu adalah bendera asal," katanya.

P/s : Tak habis-habis kantoi..camne la rakyat marhaen nak yakin dengan perjuangan korang ??

.

.