Thursday, 28 June 2012

Cili Nasi Ayam

Salam all..

Tak dinafikan semua orang suka makan nasi ayam. korang tau x nasi ayam tu asalnye makanan kaum ape??melayu?sory beb...India? jgn mimpi la.....jawapannye cina..kalau korang pernah g jalan2 kt pasar pudu, ada satu simpang sebelah bank ape x ingt, ada satu penjaja cina jual nasik ayam...dia pnya pelangggan camni haa..(tgn kiri atas tgn kanan)..pusu-pusu la tu..
Aku pasti tak ramai orang kita yg pernah makan nasi ayam yg disediakan oleh kaum cina..salah satu sebab pastilah keraguan tentang halal haramnyekan....

 yg pasti cili ni tak cair camni..

Takpelah tanpa cite banyak, tangan aku pn dh gigil nk taip ni, aku nk pecahkan resipi cili nasik ayam pure org cina..korang nk harap dorg senang2 nk bg ilmu cmni??sendiri mau ingt la....

Bahan-bahan

 20 biji Cili merah
 Halia (banyaknye mcm setengah dari cili merah) tak reti nk ckp cmne...bygkn sndri la..
 Bawang putih (setengah dari banyaknya halia)
 Air limau nipis(buat mengisar )
 plum sauce (setengah cawan)
 gula / garam secukup rasa.

Camne nak buat??
kisar / blender je semua barang2 tadi....jangan pakai air putih tapi guna air limau nipis tadi...

Pe lg gi la try buat..dah siap dh..masak??tak payah...org kita je yg ngade2 masak cili nasik ayam..

Utk nasi dia dan kicap, aku malas nk tulis...kalo ingt aku bg..dh lambat ni...

P/s : Chef Bee lee, gua suda kasi suma orang tau lu punye lahsia cili...soli manyak2...

2 comments:

dayteen lea said...

ok boleh cube sok

usin said...

tq. nak soh bini aku buat. kalau tak jadi aku cili ko admin hahaha

.

.