Tuesday, 26 June 2012

Sambal Belacan B1cafe

Salam all....


Agak lama sebenarnya teman dah tak polish skill memasak teman...sejak meninggalkan dunia kulinari 3 tahun lalu teman hanya memasak pada waktu-waktu tertentu je..bila rasa rindu nk masak tetiba membuak-buak rasa nk abiskan gas kat rumah..setakat ni family di rumah belum ada yg kecewa dgn air tgn teman..tak tau la kalo dorg nk jg ati teman..heheeh...

Teman sebenarnya nk kongsi resepi dgn u all sume...utk pemulaan teman ajar buat appetizer dulu.. Ini resepi sambal belacan yg selama 7 tahun teman riki baik kt makcik2 atau sesape yg teman sempat tnye, takde sorg pun yg sama cara penyediannya spt cara teman buat..sedap ke tak, moh kite sama2 cuba..ekslusif untuk pengunjung blog nie, teman pecahkan rahsia resepi yag teman namakan Sambal Belacan B1Cafe...

 lebih kurg camni ghupenye


Bahan-bahan (dapat la dalam semangkuk)

2 biji bwg besar
3 biji tomato
segenggam cili padi
3cm belacan bakar
10-15 biji cili merah/hijau
sepotong nenas (sarawak lg baik)

Bahan2
1/4 cawan air limau nipis
1/4 air asam jawa
garam/gula secukup rasa

Penyediaaan

-Tumis (minyak sikit je dlm 2@3 sudu jek) semua bahan2 di atas kecuali air limau dan perasa.(benda2 yg besar tu korang kerat2 la dlu)
-bila bahan2 tadi dh layu/lembik kasi sejuk dulu
-kisar semua tmasuk juice yg keluar masa proses menumis dan campurkan 1/4 cwn air limau nipis, air asam jawa, garam/gula.
-dari pengalaman teman masa tumis bahan2 td akan keluar juice yg akan melicinkan proses mengisar..jd xperlu guna air..

Dah siap..simple tapi ada senggggaaattttt...


Untuk entry2 yg akan dtg teman akan cuba kongsi resepi2 yg lain pulak...semuanya dari pengalaman teman selama 7 tahun dalam bidang kulinari di salah sebuah hotel 5 bintang di KL...

P/s : sory chef gua dh pecahkan rahsia nie...

2 comments:

Que Achmad said...

like.... like.... like.... memey terbaik boh

roym as said...

tq abe que....

.

.