Monday, 27 August 2012

Ajaib - Bayi Lahir dari perut Ibu yang 2 hari telah meninggal



Mahmoud Soliman (29), ayah dari bayi ajaib ini tidak pernah membayangkan perasaan sedih yang bercampur aduk dengan kebahagiaan yang luar biasa. Isterinya, Jayne Soliman (41) meninggal dunia akibat dysfunction otak memberikannya seorang bayi kecil yang comel setelah Jayne divonis meninggal 2 hari sebelumnya dengan bantuan pembedahan caesar.

Dalam masa kehamilannya, Jayne tidak merasakan apa jua masalah. Namun ketika usia kehamilannya 25 minggu, ia merasakan sakit kepala dan pernah jatuh pengsan. Kemudian Jayne dibawa ke Hospital Oxford. Setelah 2 jam berada di hospital, pasukan doktor mengesahkan bahawa nyawa Jayne Solaiman tidak dapat diselamatkan lagi.

Pasukan doktor mencuba sedaya upaya dengan pelbagai cara dan dengan berbagai alat agar jantung Jayne tetap boleh berdenyut. Walaupun usaha itu tidak dapat membantu nyawa Jayne, tapi usaha itu dilakukan bagi si bayi yang ada di dalam rahimnya agar dapat diselamatkan. Doktor juga memberikan 2 dos besar steroid sehingga jantung bayinya boleh berkembang dan selepas dua hari pasukan doktor bekerja keras akhirnya Aya si bayi ajaib itu boleh dibawa keluar melalui pembedahan cesar.


Setelah pasukan doktor berjaya mengangkat bayi dari rahim Jayne, si bayi kecil itu di letakkan di bahu ibunya untuk memberi mereka masa bersama sejenak kemudian Aya dibawa ke unit rawatan intensif.

Nama Aya yang diberikan si ayah diambil dari bahasa arab yang bererti keajaiban. itulah nama yang ingin diberikan si ibu, Jayne, ketika dia masih hidup.

P/s : Kuasa tuhan siapa boleh halang...Masya Allah...

1 comments:

Herma Julianny said...

kesiannya baby tu...
lahir di dunia tanpa kehadiran mamanya...

.

.