Friday, 25 January 2013

Kongres AS minta tolong twitter hapus pengaruh Hamas

Nampaknya perang jaringan sosial antara Israel dan Hamas tidak akan berpenghujung. Terbaru pihak Kongres Amerika Syarikat memanggil Twitter supaya menghapuskan akaun twitter yang berkaitan dengan organisasi Hamas .Kongres AS merasa tidak senang dengan pengaktifan dan sambutan masyarakat dunia terhadap akaun Twitter milik Hamas terutama kepada sayap ketenteraannya, Bridget Al Qassam .

Ini berlaku kerana status Hamas yang dimasukkan dalam daftar organisasi pengganas oleh pemerintah AS. Mereka meminta, menurut  Twitter untuk segera tidak mengaktifkan akaun milik Hamas .Kongres AS menilai pemilikan akaun jaringan sosial oleh organisasi yang dikatakannya pengganas seperti Hamas mungkin dipergunakan bagi menyebarkan propaganda. Hal ini menurut mereka akan membuat pengganas menjadi lebih berpengaruh.

Sebelum memerintahkan Twitter, Kongres AS diketahui telah memerintahkan hal serupa pada FBI pada bulan September lalu. FBI sendiri masih mempertimbangkan tindakan yang sesuai dengan permintaan tersebut.Seperti diketahui, Hamas dan Israel juga berperang melalui Twitter selama perang di Gaza berlansung.

Published with Blogger-droid v2.0.10

0 comments:

.

.