Thursday, 26 September 2013

Tan Sri Ustaz Azizan Kembali Ke Rahmatullah


Mendung pagi ini rupanya mempunyai alamat tentang akan perginya seorang pemimpin yang amat dikagumi kawan mahupun lawan.

Menteri besar Kedah Datuk Mukhris Mahathir hari ini mengesahkan akan kepulangan ke rahmatullah Mantan Menteri Besar Kedah sebelumnya, Tan Sri Ustaz Hj. Azizan Abdul Razak pada jam 11.15 pagi tadi di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar Kedah.

Marilah sama-sama kita sedekahkan Alfatihah ke atas rohnya dan semoga dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan para syuhada. Alfatihah...

Sumber

Thursday, 19 September 2013

Dia ni pulak nak popular isu Chin Peng..




Bila keluar isu2 yang mendpat perhatian ramai, mesti ada makhluk2 yang cuba mencari populariti..kali ni isu bekas ketua PKM- ChinPeng.

Aku tak paham la dengan seorang pemimpin kanan MCA sorang  ni...kali ni dia mendesak kerajaan supaya abu mayat Chin Peng untuk dibawa pulang. Kenapa lu nak melawan arus? lu tak paham bahasa ke yg kerajaan dah buat keputusan bahawa tidak ada kompromi lagi dengan isu Chin peng... sepatutnya lu perlu menjaga imej lu sebagai pemimpin MCA yang juga salah sebuah parti komponen dalam kerajaan.

Mengikut kenyataannya lagi "Perjanjian Damai Hatyai memperuntukan jaminan kerajaan terhadap mereka yang meletakkan senjata...ia seharusnya turut terpakai terhadap mendiang Chin Peng," .

Ya betul...memang ia terpakai kepada Chin Peng juga, tapi perlu diingat, seperti apa yang dikatakan oleh Ketua Penerangan MUBARAK, Datuk Abdul Rahman Sulaiman , Chin Peng sebenarnya telah tidak mematuhi terma perjanjian damai setelah dokumen itu ditandatangani antara Kerajaan Malaysia dan PKM di Thailand pada 1989. Sepatutnya Chin Peng perlu pulang ke tanah air bagi menjalani program pemulihan daripada ideologi komunis. Kenapa dia tidak pulang selepas itu?? padahal tidak ada halangan untuknya kembali ke tanah air?? Chin Peng lebih sanggup memilih untuk hidup dalam buangan dari kembali ke tanah air, cuma pada selepas beberapa tahun lamanya baru kedengaran desas desus keinginannya kembali ke tanah air. Adakah ini ciri pejuang yang perlu kita sanjung??

Ahmad Boestaman juga antara pejuang kemerdekaan yang berhaluan kiri yang juga pernah terlibat dengan PKM suatu ketika dahulu, namun kenapa namanya tidak sebusuk nama Chin Peng?? Dari sini kita boleh melihat perbezaan antara individu ynag ikhlas berjuang untuk tanah air dan berjuang demi kuasa dan pengaruh.

Kepada pemimpin MCA ni, eloklah lu berjuang dengan DAP kalau lu nk menagih populariti dari isu Komunis...kalau lu tak boleh membantu meningkatkan imej kerajaan, jangan memberikan beban pula..




Wednesday, 18 September 2013

Suhaimi Ibrahim bukan adik Anwar Ibrahim..




Bapaku pulang dr kota,
bapaku belikan kereta,
kereta MEWAH, besar-besar,
boleh ku bawa ke SPRM,

pon..pon..pon..pon..pon...pon..pon..pon..pon,
kereta BESARku berbunyi,
marilah ehem..mari naik,
boleh ku bawa jumpa SPRM

hahah...ini antara komen2 nakal versi lagu yang aku jumpa berikutan berita penahanan Datuk Suhaimi Ibrahim oleh SPRM bagi membantu siasatan kes penyelewangan program 1AZAM yang disasarkan kepada golongan berpendapatan rendah.

Apabila keluar berita2 sebegini maka berkicauanlah segala pendapat dan pandangan dari segenap rakyat melontar hujah. Sudah tentu yang paling panas isu ini dijadikan sebagai modal bagi mengiyakan mudahnya berlaku ketirisan dan penyelewangan dalam projek2 kerajaan. Kalau mudah kenapa beliau tertangkap??Tak nampakkah beliau kebarangkalian beliau akan tertangkap dari penyelewanagan yang bakal atau akan dilakukan?? Tak sedarkah kita hasil penahanan beliau juga sebagai bukti keseriusan kerajaan memerangi rasuah dan penyelewangn?? Ini bukan berita yang popular bagi menaikkan imej kerajaan, lebih2 lagi status Datuk Suhaimi ini yang ada kaitan dengan kerajaan dan parti UMNO..dan pernah menjadi wakil rakyat pun beliau..

Ramai berkata rasuah dan penyelewangan ada berlaku dari segi pelaksanaan sesuatu agenda kerajaan, tetapi adakah mereka sertakan dengan bukti?? atau hanya berani membaling batu sembunyi tangan?? Jika sesuatu tuduhan atau prasangka mereka disertakan bukti sebegini, pastilah hasilnya akan seperti apa yang menimpa Bekas Presiden GPMS ini. Cuma kesudahannya bergantung kepada hasil siasatan pihak berkenaan dan keputusan mahkamah jika kes ini difailkan.

Mungkin akan ada suara2 nakal berkata " kalau dah berkereta mewah sampai 10 buah dengan gaji yang tak setimpal, kalau tak bersalah lagi tak tau la...."

Jawapan aku "biarlah pihak berwajib yang diamanahkan membuat kesimpulan...jika ada pendakwaan, terpulang pula kepada mahkamah membuat keputusan...kerajaan tidak kejam untuk senang2 jatuhkan hukuman kepada seseorang, kalau kerajaan kejam dah lama Anwar Ibrahim masuk balik penjara...(sori org PKR sbb jadikan DSAI sbg contoh aku.kihkihkih) kalau sesiapapun terlepas dari mahkamah dunia, azab mahkamah akhirat lagi perit sedang menunggu...semuanya mempunyai hikmah..

P/s: Kalau ikutkan hati rasa nak menyumpah je..kena pulak hal2 yg melibatkan duit orang2 miskin camni...sabar..sabar...


Wednesday, 4 September 2013

Russia akan tempatkan armadanya ke Mediterranean bagi mempertahankan Syria

Menurut agensi berita Russia Interfax, kuasa besar tersebut telah memulakan pelan bagi menempatkan kapal anti kapal selam dan pelancar peluru berpandu di Mediterranean timur dalam keadaan retorik peperangan terhadap Syria oleh AS dan sekutunya di eropah semakin meningkat.

Moscow amat menentang sebarang serangan terhadap Syria dengan kenyataan tegas Menteri Luar Russia Sergei Lavrov sebagai berkata tindakan kritikal terhadap Syria akan menimbulkan ketegangan di rantau tersebut. Moscow juga mengingatkan serangan terhadap Syria tanpa lampu hijau dari PBB seolah-olah melanggar peruntukan piagam PBB dan norma undang-undang antarabangsa yang lain.

Selain Russia, China dan Iran turut memberi amaran terhadap cubaan campur tangan AS dan kuasa asing yang lain terhadap Syria. Dalam pada itu, Britain telah menggerakkan 6 buah pesawat tempur typhoon mereka ke pengkalan tentera di Akrotiri ,Cyprus walaupun parlimen mereka tidak menyokong penglibatan tentera Britain dalam konflik Syria.

Sumber- presstv.com

P/s : Dengan ancaman dr russia dan China ni, agak2 berani ke AS nk serang Syria?? Atau AS tau dh Russia ni bunyi je lebih..buktinya serangan barat ke atas Iraq dan Afghanistan...apa tindakan Russia?? Moga dihindarkan peperangan ini..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Monday, 2 September 2013

Syukur harga minyak naik lagi



Sebentar tadi PM DS Najib mengumumkan harga minyak Ron 95 akan naik 20 sen berkuatkuasa tgh malam ni..ini termasuklan harga minyak diesel mengalami kenaikan harga yang sama...so apa kesannya??

1. Semua stesen minyak waktu ini (sblm hingga 12 mlm kang) macam pesta dapat minyak free..berduyun duyun kenderaan sanggup berbaris sampai 300 meter luar dari stesyen semata-mata nk selamatkan 20 sen mereka...hahhaa...

2. Maka segala "keyboard warrior" mula menunjukkan keperihatinan dgn pelbagai analisis laksana pakar ekonomi kpd seantero jelata dgn pelbagai rumusan kelas A kononnya mereka merana..tertipu..duit abis isi minyak je ..bla..bla..bla...padahal lu kapcai cabuk pn takde...hehehe

3. Rakan2 di pihak 'sana' mcm biasa..umpama mendapat bola tanggung...sedap korang smash sana sini ek...

4. Rakyat marhaen yang tak tau guna otak akan secara otomatik menyerlahkan kedunguan mereka ..aah..yela..yela..tak patut..tak patut..jom buat himpunan jalanan..(kahkahkah)

5. Rakyat yang bijak dan cerdik akan memandang perkara ini dari sudut positif dan melihat perkara ini sebagai rahmat kepada rezeki yang lain..

Korang dalam situasi yg mana??
Secara keseluruhan, kerajaan tidak bodoh untuk membebankan rakyat dgn kenaikan ini..ini adalah keputusan yang wajar dgn situasi semasa dari dlm dan luar negara, rakyat juga perlu berfikiran realistik dengan situasi ini.. mereka yg gaji lebih 3 riban apa ada hal sngt dgn 20 sen tu..rokok yg lebih 10 ringgul pn korg boleh beli hari2...bagi yg gaji bwh 3k, berita baiknya kadar bayaran br1m akan dinaikkan..yg takde gaji, lu org pikir sndri..sape suruh xkeje...kahkahkah..

P/s: Bukan mudah nak puaskan hati semua orang...
Published with Blogger-droid v2.0.10

Azlan Shah Kamaruzaman pula bawa cabaran negara di Kejohanan MOTOGP


Seorang lagi pelumba motosikal negara, Azlan Shah Kamaruzaman akan beraksi di pentas Perlumbaan Grand Prix Motosikal Dunia (MotoGP) bermula dengan pusingan ke-13 di San Marino pada 11 hingga 13 Sept ini. Menurut kenyataan Two Wheels Motor Racing Sdn Bhd penyertaan Azlan Shah pada perlumbaan itu bukan atas tiket 'wildcard' ataupun membayar kepada mana-mana pasukan untuk mendapatkan tempat.

Pelumba berusia 29 tahun itu akan memulakan saingan di San Marino dan perlumbaan-perlumbaan seterusnya dengan menyertai pasukan yang disokong sepenuhnya oleh Honda iaitu Honda Team Asia. Pemilihan beliau adalah berdasarkan kepada aksi cemerlang sepanjang 2012 dan 2013 di dalam perlumbaan Cub Prix AAM Malaysia dan ARRC.

Menurut pengarah pasukan MUSASHi Boon Siew Honda, Datuk Seri Tan Hui Jing, Azlan Shah menjadi pelumba Malaysia pertama yang dipilih menyertai pasukan GP berdasarkan merit kemampuannya.

"Kami ingin menegaskan bahawa kami tidak membayar kepada pasukan Honda Team Asia bagi mendapatkan tempat untuk Azlan sebaliknya dia ditawarkan peluang melalui merit berdasarkan kemampuan yang telah ditunjukkannya selama ini.





"Kami telah membuat banyak pelaburan terhadap perkembangan Azlan sehingga mencapai ke tahap ini dan kami akan terus berusaha untuk melahirkan lebih ramai pelumba yang berkaliber.
"Kami turut berterima kasih kepada pihak Honda Motor Corporation Japan kerana memberikan kepercayaan kepada Azlan," kata Tan.

Sumber

.

.