Tuesday, 14 January 2014

Akhirnya Sultan Melaka Darul Islam kena tangkap oleh PDRM



Setelah hampir 6 tahun mendakwa dirinya Sultan Melaka, hari ini individu tersebut Raja Noor Jan Shah ditangkap ketika dalam persiapan keberangkatan ke Pulau Besar di Melaka.

Sepengetahuan aku lah, Noor Jan ni dulu pernah menuntut takhta kesultan Perak, tapi akhirnya senyap jer cerita tu..baru2 ni je dia popular balik, lebih2 lg sejak keluarnya surat pengesahan kononnya dari ICJ yang mengiktirafnya sebagai waris sah Kesultanan Melaka.

Mengikut ceritanya, dia ni adalah keturunan dari Sultan Perak yang ke -18 iaitu Sultan Ahmaddin Shah. Bagi aku la, kalo dia nk tuntut takhta Sultan Perak mmg agak mustahil lah walaupun salasilah yang dia sertakan tu benar sekalipun..sebabnya sistem kesultanan Perak ni agak unik..dah sah2 ramai lagi yang lebih layak kalo yg lain tu nak tuntut.. Mungkin sebab tu dia tuntut takhta Sultan Melaka sebab Melaka takde sultan dan kesultanan Perak pula adalah kesinambungan dari kesultanan melaka..

Melalui sidang medianya, walaupun takde pengiktirafan dari Majlis Raja2 atau kerajaan mengenai kedudukannya, tapi dia dah jadi pun Sultan melaka..8 tahun dah pon...sebab selama 8 tahun ini takde mana2 pihak pun yang menyanggah pendapatnya...hahahah betul jugak ek..Untuk menguatkan hujahnya yg dia adalah sultan Melaka, selama hampit 8 tahun ini tidak ada pun pihak berkuasa yang menahan dari kenyataannya sebagai Sultan Melaka...tapi hari ni kena cekup dah...hahahah....

Dasyat wo polis kita..tangkap Sultan tu....tahniah PDRM, sebelum ramai lagi yang terkeliru elok benarlah kekusutan ini dileraikan....

P/s : Ramai yang mempermainkan beliau di akaun fb rasmi beliau..(dah takde pun..yg ada skg ni semua akaun fake)...kesian juga aku tgk..tapi nk buat camne, berani  buat berani la hadap..ye tak??

Kita adalah kerajaan contoh, pemaafnya pemimpin2 kita...



Yang buat isu dah berdamai....tapi macam mana pula bagi golongan bawahan yang sanggup menjadi benteng pertahanan kononnya demi negara dan kerajaan pemerintah..berperang di medan maya dan bumi nyata, mempertahankan kerajaan , last2 aabis mcm tu je....cam haram...
 
kahkahkah..lawak siot...kesian kat sorang sahabat ni..
masa isu ni timbul dialah yang paling beria-ia antara kami mempertahankan kerajaan,..demi negara katanya...perjuangannya tika itu nampak tak sia-sia, apabila kerajaan mengambil langkah saman ke atas individu yang membuat fitnah ke atas parti 'keramat' kesayanggannya...

kerana isu ini juga, sahabat ni dah sampai tak bertegur sapa dengan beberapa rakan pejabatnya, yang kita tahu sah2 menyokong parti lawannya...almaklumlah tak heran la sekrg ni kalo ada orang terang kata dia tak sokong kerajaan....keputusan PRU sebagai bukti, undi popular menang kepada pembangkang...ini bermakna kalo dibuat rumusan ringkas, kalo dalam satu pejabat tu ada 10 pekerja, 5 daripadanya adalah kerajaan dan begitulah sebaliknya...tak macam zaman Tun Mahathir dulu,  sapa yg kata dia tak sokong kerajaan, alamat takde kawan la dia...dok la buat keje sorang2, bukan sbb  dia kena pulau, tapi dia rasa dipulau...kahkahkah...

Semalam media banyak menyiarkan berita kes penghinaan dan fitnah oleh sorang pemimpin PKR mengeni isu pencerobohan di Lahat Datu telah ditarik balik dan selesai luar mahkamah..Orang2 atas ni yg mula buat isu...yg bawah ni mula pong pang..pong pang...gaduh sakan maki makian, mempertahankan pemimpin2 dan parti dorang...last2 kesudahan nya ibarat pompuan yang hampir nk klimaks , tetiba kote pasangan dia lembik.....hahahhah, bole bayang tak perasaan pompuan tu???hahahaha...

NI..ni...yg macai2 bawahan yang gaduh-gaduh ni...sapa nk baikkan mereka??Apa kesudahannya?? sape betul ??sape salah??Jangan heran la kalo banyak pihak lps ni berani tabur fitnah, buat hasutan bagai, sbb tau dah...peghambat camana pun..pi mai..pi mai... last2 tang tu jugak...bak kata makcik bedah...await lemahnya gobemen kita la ni....

P/s: Teringat masa baca salah satu karya Sastrawan Negara Shahnon Ahmad...memang geli-geleman kalo hayati bait2 ayat dia, ditambah lagi dgn kulit buku tu yg dicetak seolah2 macam taik...tapi tu la dia namanya politik....itulah hakikatnya,,,






.

.